Πέμπτη 15 Ιανουαρίου 2015

ΚΑΚΟΠΟΙΗΣΗ ΓΥΝΑΙΚΩΝ




ΚΑΚΟΠΟΙΗΣΗ ΓΥΝΑΙΚΩΝ ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

v     ΕΡΩΤΟΚΡΙΤΟΣ
·       Στο συγκεκριμένο έργο Α. Ο βασιλιάς της Αθήνας Ηράκλης και η σύζυγός του αποκτούν μετά από πολλά χρόνια γάμου μια κόρη, την Αρετούσα. Τη βασιλοπούλα ερωτεύεται ο γιος του πιστού συμβούλου του βασιλιά, Ερωτόκριτος. Γ. Το ζευγάρι αρχίζει να συναντιέται κρυφά στο παράθυρο της Αρετούσας. Η κοπέλα παρακινεί τον Ερωτόκριτο να τη ζητήσει από τον πατέρα της. Όπως είναι φυσικό, ο βασιλιάς εξοργίζεται με το «θράσος» του νέου και τον εξορίζει. Ταυτόχρονα φτάνουν προξενιά για την Αρετούσα από το βασιλιά του Βυζαντίου. Η κοπέλα αμέσως αρραβωνιάζεται κρυφά με τον Ερωτόκριτο, πριν αυτός εγκαταλείψει την πόλη. Στην προκειμένη περίπτωση ο πατέρας ασκεί μια μορφή βίας στην κόρη του,Αρετούσα.Θα μπορούσαμε να κάνουμε λόγο για ψυχολογική βία αφού αδίκως την εμποδίζει να ζήσει τον έρωτα της με τον άντρα που η ίδια επέλεξε.
v     ΒΟΗΘΟΣ   ΑΥΤΟΚΤΟΝΙΑΣ
v Στο συγκεκριμένο κείμενο ο  ίδιος ο πατέρας ωθεί τη κόρη του στην αυτοκτονία ,αφού πρώτα την απομακρύνει  από το κοινωνικό της περιβάλλον και την εμποδίζει να μορφωθεί. Έτσι η κοπέλα είναι αναγκασμένη να ζει μια καθημερινότητα που δεν έχει επιλέξει .Γι αυτό το λόγο αποφασίζει να αυτοκτονήσει για να λυτρωθεί από το μαρτύριο της. Με τις πράξεις του ο πατέρας  κακοποιεί ψυχικά το παιδί του.


v Η ΤΙΜΗ ΚΑΙ ΤΟ ΧΡΗΜΑ
Παρουσιάζοντας τους χαρακτήρες του εξαρτημένους από τους όρους της κοινωνικής και οικονομικής ζωής και προβάλλοντας το στοιχείο της σύγκρουσης, ο Θεοτόκης εισάγει στην νεοελληνική πεζογραφία μια άγνωστη μέχρι τότε διάσταση: την πολιτικοποιημένη γραφή που αρνείται να ωραιοποιήσει την πραγματικότητα, καταγράφει τα κακώς κείμενα, διαμαρτύρεται και καταγγέλλει. Στην τιμή και το χρήμα ο Αντρέας και η μητέρα ασκούν ψυχολογική βία στην μέλλουσα γυναίκα και κόρη αντίστοιχα αφού προσπαθούν να την επηρεάσουν με κάθε τρόπο.


v ΣΤΕΛΛΑ ΒΙΟΛΑΝΤΗ
Στέλλα Βιολάντη, κόρη του πλούσιου μεγαλέμπορα Παναγή Βιολάντη, γνωρίζει έναν γοητευτικό νέο, τον Χρηστάκη Ζαμάνο. Ο Ζαμάνος εργάζεται στο τηλεγραφείο κι έχει συνηθίσει χάρη στο καλό παρουσιαστικό του να κερδίζει εύκολα τη συμπάθεια και τον έρωτα των κοριτσιών του νησιού. Η Στέλλα, ωστόσο, δεν του δίνει σημασία. Ο Παναγής δεν λυπόταν καθόλου την κόρη του, που την έβλεπε ως «ξένο κρέας», όπως χαρακτηριστικά σχολιάζει ο αφηγητής, και δεν τον ενδιέφερε ακόμη κι αν πέθαινε:
«Ν’ αρρωστήσει και να πεθάνει, να πάει στο διάολο, αυτό παρακαλώ το Θεό μου. Ναι, να πεθάνει! Αυτό και μόνο μπορεί να τη σώσει από την ατιμία της και από την ντροπή της! Κοπέλα που αποδιαντράπηκε να γράψει σ’ έναν ξένο “είμαι δική σου”, δεν μπορεί άλλο να ζήσει στο σπίτι μου. Και αν δεν πεθάνει μονάχη της, θα την ξεκάμω εγώ, με τα χέρια μου!».   Σε αυτό το κείμενο ο πατέρας απειλεί για σωματική  βία .


v  ΠΩΣ ΕΚΔΗΛΩΝΕΤΑΙ ΤΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ ΣΤΗΝ ΠΟΧΗ ΜΑΣ

 Στην εποχή  η  κακοποίηση μπορεί να «ντυθεί» με πολλές μορφές και να εκφραστεί με ποικίλους τρόπους, ανάλογα με τη συμπεριφορά, το περιβάλλον και τον άνθρωπο που τη προκαλεί. Μπορεί να χαρακτηριστεί βάσει της βίαιης πράξης και της άμεσης συνέπειας που έχει σε μια γυναίκα. Με γνώμονα αυτό, η κακοποίηση μπορεί να είναι σωματική, όταν προκαλούνται φθορές και τραύματα στο σώμα, ψυχολογική ή/και συναισθηματική όταν επηρεάζεται αρνητικά ο ψυχικός και συναισθηματικός κόσμος μιας γυναίκας, σεξουαλική στη περίπτωση που μια γυναίκα έχει εξαναγκαστεί σε σεξουαλική πράξη, και οικονομική όταν στερείται των απαραίτητων αγαθών για την επιβίωση της ή κάποιος εισπράττει με τη βία το εισόδημα της. Συνήθως η ψυχολογική μπορεί να συμβαδίζει με τις υπόλοιπες μορφές. Επίσης υπάρχει η παραμέληση που συνοψίζεται σε έλλειψη της απαραίτητης φροντίδας και προσοχής, αλλά συνήθως υφίσταται σε νεαρότερες ή γηραιότερες ηλικίες που εξαρτιόνται άμεσα από άλλους ανθρώπους. Τέλος υπάρχει η λεκτική βία που έχει να κάνει με υβριστικά ή ρατσιστικά σχόλια, η οποία μπορεί να ενταχθεί και στη ψυχολογική.
Με βάση το χωρικό πλαίσιο στο οποίο συμβαίνει μπορεί να είναι κακοποίηση μέσα στην οικογένεια ή αλλιώς ενδοοικογενειακή βία. Η συγκεκριμένη προκαλείται από κάποιο συγγενικό ή πολύ κοντινό πρόσωπο, όταν για παράδειγμα συμβαίνει σε μια σχέση. Επιπλέον, υπάρχει η κακοποίηση στον εργασιακό τομέα ή επαγγελματικό περιβάλλον που συμβαίνει από τον εργοδότη ή κάποιον συνάδελφο. Μπορεί επίσης να συμβεί κατ’ εξακολούθηση ή μεμονωμένα σε κάποιο ιδιωτικό ή δημόσιο χώρο. Για παράδειγμα, στο δρόμο ή στη σχολή, από κάποιον άγνωστο ή ακόμα και γνωστό πρόσωπο της γυναίκας.


v  ΓΙΑΤΙ ΣΥΧΝΑ ΔΕΝ ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΕΤΑΙ;
ΟΙ ΛΟΓΟΙ ΕΙΝΑΙ ΟΙ  ΕΞΗΣ:
Χαμηλή αυτοεκτίμηση.
Παθητική συμπεριφορά, καθώς υπομένουν, ανέχονται τον εξευτελισμό και την προσβολή. 
Χαρακτηριστικό είναι επίσης το ενοχικό συναίσθημα, καθώς, δέχονται την ευθύνη για τις βίαιες πράξεις των συζύγων τους. πιστεύουν ότι ευθύνονται και αρνούνται τον θυμό που νιώθουν από την κακοποίηση.  
Αισθάνονται φόβο, ανασφάλεια, αβοηθητότητα και αναξιότητα ότι δεν μπορούν να τα καταφέρουν χωρίς την παρουσία του συζύγου. 
Υπάρχει συναισθηματική εμπλοκή, παγίδευση και εξάρτηση, εξαιτίας της οικονομικής εκμετάλλευσης και της απομόνωσης.
Για τους λόγους αυτούς, σπάνια γυναίκες που δέχονται να κακοποιούνται και να είναι θύματα . 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΒΙΝΤΕΟ:






ΒΑΣΙΛΗΣ ΤΖΑΒΕΛΛΑΣ
ΕΛΕΝΑ ΠΑΤΑΚΑ
ΘΟΔΩΡΗΣ ΦΟΥΖΑΣ

ΓΙΩΤΑ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ