Τρίτη, 25 Φεβρουαρίου 2014

ΤΟ ΝΕΟ ΚΑΙ ΤΟ ΠΑΛΙΟ ΛΥΚΕΙΟ

          

        Το Νέο Λύκειο έχει φέρει πολύ άγχος και στρες στους μαθητές και στους καθηγητές. Όμως αξίζει να αγχωνόμαστε πραγματικά; Είναι ένα θέμα για το οποίο ακούμε από το καλοκαίρι και συνεχώς αναρωτιόμαστε για το τι ακριβώς  πρόκειται. Ακόμη και τώρα δεν είμαστε πλήρως ενημερωμένοι και σίγουροι για το τι τελικά θα καθιερωθεί. Αυτό που γνωρίζουμε στα σίγουρα είναι πως ο βαθμός της Α’ και Β’ Λυκείου θα συμπεριληφθεί στο βαθμό εισαγωγής μας σε ανώτατες σχολές. Αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό, γιατί συνήθως ο μέσος όρος των βαθμών κάθε τάξης είναι μεγαλύτερος από αυτόν των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Η τράπεζα θεμάτων που μας φόβιζε περισσότερο από όλα ήταν το πλέον αμφιλεγόμενο θέμα. Πρόσφατα μάθαμε ότι τελικά θα ισχύσει. Όμως το δυσάρεστο είναι ότι δεν έχει δημιουργηθεί ακόμα, δεν ξέρουμε αν θα είναι προσβάσιμη στους μαθητές  και στους καθηγητές . Ίσως αυτό να μας φοβίζει πιο πολύ καθώς ο όγκος της διδακτέας είναι τεράστιος.
        Κατά την άποψη μας, το νέο σύστημα έχει και θετικά αλλά και αρνητικά, που διαφέρουν για κάθε μαθητή. Ουσιαστικά το Νέο Λύκειο απαιτεί από το μαθητή να παρακολουθεί όλα τα μαθήματα, καθώς τώρα πια είναι εύκολο ο μαθητής να κοπεί, ενώ παλιά κάτι τέτοιο ήθελε «προσπάθεια». Δηλαδή το σύστημα ευνοεί τους καλούς μαθητές και αναγκάζει τους υπολοίπους να δώσουν βάση και στα μαθήματα που δεν τους τραβούν το ενδιαφέρον. Από τη μια αυτό μπορεί να είναι θετικό, καθώς πρέπει να έχουμε γενικές γνώσεις σε όλα τα θέματα. Από την άλλη, κάτι τέτοιο μας πιέζει και μας δημιουργεί μια εχθρική στάση απέναντι στο σύστημα. Αυτό δε σημαίνει όμως ότι δεν πρέπει να προσπαθήσουμε. Αντιθέτως, ήρθε η ώρα να βάλουμε τα δυνατά μας και να δείξουμε ότι «δε μασάμε».
          Σε γενικές γραμμές, το καινούργιο σύστημα διαφέρει σε μεγάλο βαθμό από το παλιό. Γι’ αυτό το λόγο πιστεύουμε πως οι καθηγητές πρέπει να μας κάνουν μια συνολική ενημέρωση επί του θέματος. Οι άγνωστες σε εμάς διαφορές μεταξύ των συστημάτων είναι αυτό που μας σοκάρει. Επομένως είναι λογικό οι μαθητές να προτιμούν το παλιό σύστημα. Βέβαια, λέγεται ότι το υπουργείο για να δείξει πως ένα νέο σύστημα αποδίδει θετικά, θέτει πιο εύκολα θέματα ώστε τα αποτελέσματα των γραπτών εξετάσεων να μην απογοητεύουν τους μαθητές αν και οι ανοιχτές θέσεις στις σχολές δεν αλλάζουν. Εφόσον δεν γνωρίζουμε ακριβώς για το Νέο Λύκειο, δεν είμαστε σε θέση να προτείνουμε αλλαγές. Βέβαια κάθε μαθητής και καθηγητής έχει τη δική του άποψη γι’ αυτό.

    Στο σχολείο μας, σχετικά με αυτό το θέμα, οι απόψεις διίστανται ανάμεσα στους μαθητές της Α’ Λυκείου. Οι μισοί πιστεύουν ότι το Νέο Σύστημα τους δυσκολεύει και θα επιθυμούσαν την κατάργηση του. Υποστηρίζουν την άποψη τους λέγοντας πως η τράπεζα θεμάτων τους πιέζει και  μέχρι και τώρα δεν γνωρίζουν το τι ακριβώς θα γίνει. Οι αλλαγές που προτείνουν είναι να μην υπάρχει η τράπεζα θεμάτων και να μειωθεί η διδακτέα ύλη.
  Από την άλλη, υπάρχουν και αυτοί που πιστεύουν ότι το Νέο Λύκειο είναι ευνοϊκό για την ανάδειξη των μαθητών που πραγματικά ενδιαφέρονται. Παρά την έλλειψη της σωστής ενημέρωσης, θεωρούν πως με το νέο σύστημα δίνεται σε κάποιον  η ευκαιρία να καταβάλλει   προσπάθειες για να διαπρέψει. Αν θα ήθελαν να αλλάξει κάτι, αυτό θα ήταν, να υπήρχε μια καλύτερη πληροφόρηση επί του θέματος και περισσότερος χρόνος για την κάλυψη της ύλης. Οι καθηγητές του σχολείου δηλώνουν πιεσμένοι. Το θεωρούν κάτι άγνωστο για αυτούς και αγχώνονται όλο περισσότερο καθώς ο χρόνος των εξετάσεων πλησιάζει. Άρα το Νέο Λύκειο αποτελεί κάτι ξένο για όλους μας  κι επομένως, φίλοι μας, η καλή συνεργασία μεταξύ όλων μας επιβάλλεται.

           Πάντως πιστεύουμε ότι η ενασχόλησή μας διαρκώς με αυτό το θέμα μας αποπροσανατολίζει. Ασχολούμαστε με αυτό ενώ όλοι γνωρίζουμε ότι τα πράγματα, στον κόσμο που μας περιμένει είναι δύσκολα. Όπως έχουμε διαπιστώσει πολλοί νέοι φοιτητές και πτυχιούχοι βρίσκουν διέξοδο στο εξωτερικό, καθώς πιστεύουν ότι στην Ελλάδα δεν θα έχουν την δυνατότητα να ασκήσουν το επάγγελμα που θέλουν και να εκπληρώσουν τους στόχους τους. Πράγματι, τα εκπαιδευτικά συστήματα στο εξωτερικό προσφέρουν καλύτερες προοπτικές, αφού είναι οργανωμένα, με παροχές και δυνατότητες για κάθε μαθητή ξεχωριστά. Εκεί, κάθε επιλογή είναι δεκτή και σεβαστή, ενώ εδώ δεν ισχύει το ίδιο. Και παρά το γεγονός ότι πολλοί φεύγουν με προοπτική να γυρίσουν και να δημιουργήσουν, λίγοι τελικά επιστρέφουν.

  Σύμφωνα με μια έρευνα που έγινε στο σχολείο μας σχετικά με το αν οι μαθητές της Γ΄Λυκείου σκέφτονται την πιθανότητα να σπουδάσουν στο εξωτερικό ή όχι, το 60% είναι αρνητικό προς αυτή την άποψη. Οι κυριότεροι λόγοι της παραμονής τους είναι ότι υπάρχει προοπτική για επαγγελματική αποκατάσταση εδώ.. Οι υπόλοιποι μαθητές εξετάζουν την πιθανότητα να φύγουν για το εξωτερικό και να παραμείνουν για εργασία. Αυτή η απόφαση στηρίζεται κυρίως στο ότι οι συνθήκες διαβίωσης είναι καλύτερες έξω και ,επιπλέον, δεν υπάρχει ζήτηση του επαγγέλματος τους στην Ελλάδα. Ωστόσο το 85% από το σύνολο πιστεύει σε ένα καλύτερο αύριο εδώ στην χώρα μας!

   Από τις γνώσεις μας στην ιστορία, βλέπουμε πως κάθε πολιτισμός έχει περιόδους ακμής και παρακμής και κάθε φορά κάποιοι θυσιάζονται για το καλό της πατρίδας τους. Σήμερα, θα ήταν καλό οι φοιτητές να μην φεύγουν για το εξωτερικό και τα μεγάλα μυαλά της χώρας μας να μένουν εδώ για να την εξυψώσουν και αυτά που θα προσέφεραν στο εξωτερικό να τα προσφέρουν εδώ. Μπορεί να μην υπάρχουν οι ίδιες δυνατότητες, όμως όταν φεύγεις για το δικό σου καλό δείχνεις εγωιστικό χαρακτήρα. Άλλωστε, οι νέοι φημίζονται για τον επαναστατικό τους χαρακτήρα ενώ με αυτή τους την πράξη δείχνουν να εγκαταλείπουν τα όπλα για το μέλλον των παιδιών και των επερχόμενων γενεών. Αν δεν ασχοληθείς να λύσεις το πρόβλημα, αυτό θα μεγαλώνει όλο και περισσότερο και καλύτερα να το διορθώσεις πριν είναι αργά, αφού αυτό θα επηρεάσει και τις επόμενες γενιές και η σκυτάλη θα προχωράει από χέρι σε χέρι χωρίς κανένα εμπόδιο, χωρίς κάτι να αλλάζει. Λοιπόν τι λέτε; Είστε έτοιμοι να χτίσουμε από την αρχή μια νέα Ελλάδα; 




                                                                                             Μπουβή Γεωργία
                                                                                         ΑναγνωστάκηΓεωργία.


 

                                            ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΕ ΜΑΘΗΤΕΣ Β’ ΛΥΚΕΙΟΥ

1)    Πώς βλέπετε τη χρονιά που ακολουθεί;
Η πλειονότητα των μαθητών θεωρεί τη χρονιά που θα ακολουθήσει πολυ δύσκολη καθώς δεν υπάρχει δευτερη επιλογή λόγω του νέου εκπαιδευτικού συστήματος. Οι μαθητές δεν γνωρίζουν με ποιο σύστημα θα δώσουν Πανελλήνιες σε μια πιθανή δευτερη προσπάθεια. Πιστεύουν ότι απαιτείται αφιέρωση ελεύθερου χρόνου για το διάβασμα, το όποιο θα μονοπωλήσει το ενδιαφέρον τους. Μερικοί απάντησαν οτι δεν θα μπορούν να ελέγξουν τα νεύρα τους και ανησυχούν πως δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν στον κόπο που θα χρειάζεται να καταβάλουν. Φυσικά ένα μέρος των μαθητών είναι αισιόδοξο και όλοι ελπίζουν για το καλύτερο.

2)    Με ποια κριτήρια επιλέξατε κατεύθυνση;
Όλοι οι μαθητές απάντησαν ότι το κριτήριο με το οποίο επέλεξαν κατεύθυνση ήταν τα μαθήματα στα οποία είχαν έφεση. Μόνο ένας στους έξι απάντησε πως ένα ακόμη κριτήριο εκτός από τα μαθήματα ήταν οι σχολές στις οποίες μπορεί να περάσει.

3)    Γνωρίζετε σε ποιες σχολές εισάγεστε από την κατεύθυνσή σας;
Σε αυτή την ερώτηση όλοι οι μαθητές απάντησαν θετικά διότι όλοι ήταν ενημερωμένοι .

4)    Έχετε επιλέξει σε ποια σχολή θέλετε να περάσετε; Ποιοι παράγοντες συνέβαλλαν στην επιλογή αυτή;
Η πλειοψηφία των μαθητών έχει επιλέξει ποια σχολή τους ενδιαφέρει. Μόνο δύο δεν το έχουν σκεφτεί ακόμη και θεωρούν ότι είναι νωρίς. Οι παράγοντες που συνέβαλλαν στην επιλογή του κάθε μαθητή ήταν κατά κύριο λόγο οικονομικοί και θέλουν να περάσουν στην Αθήνα λόγω απόστασης.

5)    Έχετε μετανιώσει για την κατεύθυνση που επιλέξατε;
Κανένας δεν έχει μετανιώσει. Κάθε άλλο, από τις αυθόρμητες απαντήσεις τους καταλάβαμε πόσο σίγουροι είναι για την επιλογή τους.

6)    Έχετε ενημερωθεί για το νέο εκπαιδευτικό σύστημα εισαγωγής μαθητών στα πανεπιστήμια; Τι γνωρίζετε για αυτό;
Ελάχιστοι γνωρίζουν τι ισχύει στο νέο σύστημα, όμως κανένας δεν έχει ενδιαφερθεί για αυτό αφού στις Πανελλήνιες εξεταζόμαστε με το τρέχον σύστημα.

7)    Θα προτιμούσατε το νέο εκπαιδευτικό σύστημα ή το τρέχον;
Όλοι οι μαθητές προτιμούν το τρέχον αφού δεν έχει ενημερωθεί κανένας πλήρως για το καινούριο κι επομένως δεν μπορούν να εκφέρουν γνώμη.

                        :Γερακίτη Αφροδίτη,
                                                                                                                                     Μάλλιου Ελένη